Awarie i usterki na osiedlu - co robić?

Choć na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, jak postępować w takiej sytuacji, nie możemy zaprzeczyć temu, że awarie zdarzają się raz na jakiś czas, a niekiedy uporanie się z nimi jest możliwe wyłącznie dzięki natychmiastowej interwencji fachowca albo pogotowia technicznego.

Warto więc odpowiedzieć na pytanie o to, kto powinien być informowany o usterkach i awariach osiedlowych i gdzie szukać pomocy, gdy mają one miejsce o nietypowej porze. Jednym z najważniejszych zadań okazuje się być w takiej sytuacji zdobycie informacji na temat tego, do kogo należy część instalacji lub urządzenie generujące problemy. Co do zasady przyjmuje się, że odpowiedzialność zarządcy lub właściciela bloku jest wyznaczana przez drzwi do lokalu, a tym samym my odpowiadamy za to, co znajduje się w naszym mieszkaniu, a zarządca – za to, co dzieje się poza lokalem do nas należącym. Niestety, nieskomplikowana zasada nie zawsze może być stosowana w praktyce, a różnica dotyczy już choćby latarni i lamp, które oświetlają osiedle. Jeśli więc działanie lampy wymaga interwencji, konieczne jest zorientowanie się, czyja odpowiedzialność spoczywa na konkretnym punktem świetlnym. Tu duże znaczenie ma to, gdzie położona jest latarnia, jeśli więc nie mieszkamy na ogrodzonym terenie zamkniętym, odpowiedzialność za nią z pewnością będzie spoczywała na mieście lub gminie. Gdy więc mieszkamy na osiedlu zamkniętym – o awarii informujemy zarządcę, gdy jednak jesteśmy mieszkańcami klasycznego osiedla – odpowiedzialna jest firma, która konserwuje oświetlenie na zlecenie miasta albo gminy.

Usterki często dotyczą też części wspólnej budynki, gdy więc nie domykają się drzwi do klatki schodowej, podmiotem kompetentnym okazuje się zarządca albo administrator nieruchomości. Awaria może być zgłoszona przez nas osobiście, coraz częściej jednak można wykorzystywać w tym celu pocztę elektroniczną. Jeśli usterka pojawiła się po godzinach pracy biura warto upewnić się, czy nie dysponujemy całodobowym numerem kontaktowym. Gdy jednak na klatce czujemy ulatniający się gaz, nie ma czasu na poszukiwanie zarządcy. W takim przypadku najlepiej sprawdza się poinformowane błyskawicznie pogotowie gazowe.

Powiązane artykuły

Nasz partner

Renomowana Firma zajmująca się od wielu lat zarządzaniem nieruchomościami